شناسایی گوناگونی ارزش‎های کاری مبتنی بر تفاوت نسل‎ها در محل‎کار

نوع مقاله: مدیریت سازمانی(چالشهای کسب وکار -اخلاق و مسولیت اجتماعی -تحول سازمانی - عملکرد سازمانی -ریسک)

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

2 دانشجوی دکتری مدیریت - دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

3 استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پردیس فارابی ، قم ، ایران

4 استاد گروه مدیریت صنعتی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

5 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

چکیده

همه ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر ارزش‎هاست و بقای هر جامعه در طول زمان مشروط به انتقال قاعده‎مند ارزش‎ها از نسلی به نسل دیگر است. از آنجائیکه تمامی انواع سازمان‎ها در بطن جامعه متولد شده و با ارزش‎ها و باورهای آن رشد می‎یابند، تحقیق در زمینه شناسایی گوناگونی ارزش‎های کاری مبتنی بر تفاوت نسل‎ها در سازمان نیز که به نوعی رفتار و عمل سازمان‎ها را در جهت بهبود فضای کسب و کار تعیین کند، ضرورتی انکار ناپذیر می‎باشد. هدف تحقیق شناسایی گوناگونی ارزش‎های کاری مبتنی بر تفاوت نسل‎ها می‎باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف توسعه‎ای – کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر مجموعه شهرداری تهران می‎باشد، که 128 نفر از 4 نسل به صورت هدفمند و غیراحتمالی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‎اند. بعد از جمع‎آوری داده‎ها، آزمون تحلیل عاملی کیو انجام شد. یافته‎های تحقیق نشان داد که برای هر نسل، الگوی ذهنی متفاوتی از ارزش‎های کاری وجود دارد، که نشان‎دهنده تفاوت در ادراکات و ذهنیت‎های هر نسل است، این تفاوت‎ها می‎تواند در ایجاد تعامل بین افراد، از نسل‎های مختلف در ‎سازمان، مشکلاتی را ایجاد نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identify the variaty of Work Values Based on Generational Differences in Workplace

نویسندگان [English]

  • abbasali rastegar 1
  • morad mosaferi ghomi 2
  • null null 3
  • null null 4
  • null null 5
1 semnan university
چکیده [English]

All aspects of human life under the influence of values, On the other hand the survival of any community over time subject to systematic transfer values from one generation to another. Given that organizations are at the heart of society. Thus, the research work to identify the values that each generation, Type of behavior and action organizations in order to improve the business environment determine, is undeniable necessity. The purpose of research is to identify the various generations is based on the value of work. This research is objectively development-application, and in terms of strategy is exploratory, and also follows a descriptive-survey method. The study has been conducted in two phases first; we try to find the number of generations among five provinces through cluster analysis. And second, to find out the work values of different generations in the municipality of Tehran, 128 people from five districts have been selected by cluster sampling method. After collecting data, the Q-factor analysis was performed. The findings show that in the workplace in Iran there are four generations. The present study identified separately paradigm for each generation that reflects the mentality and different perspectives of each generation in their work values. These differences can cause problems in solidarity and proper communication among people of different generations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generational deference
  • Work values
  • variaty of work value in workplace
  • Q method

منابع:

-          Alpouert. Ethel M. (1956). The Classification of values: A method and illustration. American Anthropologist: New Series

-          Azadarmaki, T, Ghaffari, Gh, (1383). Sociology of generation in Iran, Institute of Humanities and Social Sciences, Tehran, Vol 1, (in Persian).

-          Azar, A. & Momeni, M. (1385), Statistics and its application in management, the publisher Samt, Tehran, Volume 2, (in persian).

-          Bollas, C, (1384). Generation  mentality : a psychoanalytic perspective on generational differences, translated by Hussein Payandeh, Organon, Tehran, (in Persian).

-          Barforoshan, S. & Nazary, A. (1386). Core values of the organization, e-magazine Institute for Scientific Information and Documentation Center of Iran, (in persian).

-          Chintzsaz Ghomy, MJ, (1386). Recognition of the concepts of generation and generation gap, youth and intergenerational relations, 98-75, (in Persian).

-          Dose, J. J. (1997). Work values: An integrative framework and illustrative application to organizational socialization. Journal of Occupational and Organazational Psychology, 70, 219-240.

-          Fountain, J. M.  (2014). Differences in Generational Work Values in America and Their Implications for Educational Leadership: A Longitudinal Test of Twenge’s Model, (Doctoral Dissertation), AA 3622936.

-          Ghazinejad, M. (1383). Generations and values: a sociological analysis of the difference between the value of youth and adult, doctoral thesis in Sociology, Faculty of Social Sciences, Tehran University, (in persian).

-          Hassanzadeh, MS, (1390). Design and validation of the model public service work values ​​in terms of staff Iran, Thesis, Tehran University, College of Qom, al-Farabi, (in Persian).

-          Inglehart, Ronald (1373). Cultural development in advanced industrial society, translator M. chord, desert, (in persian).

-          Knowledge @ Wharton (Wharton University of Pennsylvania (Cristina Simon, 2005)).

-          Khvshgvyanfrd, A. (1386). Q-methodology Tehran: IRIB Research Center, (in persian).

-          Lyons S. (2003). An exploration of generational values in life and at work, A dissertation submitted to the faculty of graduate studies and research, management,ottawa.

-          Mannhiem, Karl (1952). The Problem of Generation in Essays on the Sociology of Knowledge, edited by D.Kecskemeti. London.

-          Mobini A. & Rabbani, A. (1391). Value-based strategic management across the organization, Journal of the House and Strategy, 19 (70), 102-63, (in persian).

-           Matagh Trgany, A. (1387). The consequences of a rupture between generations, Tehran, Islamic Research Center of IRIB, Iran, (in persian).

-           Mosaferi Ghomi, M. Rastgar, A. Yazdani, H. Azar. A & Damghanian, H. (1396). Formulating different models based on work values ​​and generational differences impact on employee engagement, management doctoral dissertation, University of Semnan, Iran, (in persian).

-          Robbins, S. Judge, T. (2009). Organization Behavior, 13eh ed.., Englewood Cliffs, Prentice-Hall, Inc.

-          Rodney, H. Deyoe, (2011). Identifying Strategies to Minimize Workplace Conflict due to Generational Differences, Journal of Behavioral Studies in Business, .

-          Rooy, D, J, van. (2010). Total Rewards Strategy for a Multi-generational Workforce, Master of thesis, University of Pretoria.

-          - Rooy, Dirk, J. (2010). Total rewards strategy for a multi-generation workforce, (Master’s Thesis) University of Pretoria.    

-          Smola, K. and Sutton, D. (2002). Generational Differences : Revisiting Generational Work Values for the new millennium. Journal of Organizational Behavior, 23, 363–382.

-          Super, D. E. (1970). Work values inventory. Boston : Houghton Mifflin.

-          Super, D. E. (1973). The work values inventory, in contemporary approaches to interest measurement. D. G. Zytowski (ed), Minneapolis : University of Minnesota Press.

-          Twenge, J. M. Campbell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). A Review of the Empirical Evidence on Generational Differences in  Work Attitudes. Journal of Business & Psychology, 25(2), 201-210.

-          Twenge, J. M., Campbell, S. M., (2010). Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing. Journal of Management, 36 (5).

-          Tevakol, M, Gazinejad, M, (1385). Generation gap in macro-sociological approaches: review historical approach contrasts with the emphasis on generation, Social Science Quarterly, 27, 97-124, (in Persian).

-          Van de Van, A.A.G. (2011). How Generations Balance Work and Private Life, (Master’s Thesis), Universitty Van Tilburg.