ارائه مدل مفهومی بین المللی سازی کسب و کارهای کوچک و متوسط مبتنی بر نوآوری در مدل کسب و کار

نوع مقاله : مدیریت کارآفرینی( مدیریت کسب­‌وکار، فرایندهای کسب­‌وکار، سیاست‌های کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، اکوسیستم کارآفرینی، فضای کسب­‌وکار، مدل‌های کسب­‌وکار، چرخه حیات کسب و کارها، . . . )

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی و معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشجو دکترا، دانشگاه پردیس بین المللـی کیـش

10.22080/jem.2025.27809.3958

چکیده

با توجه به رشد سریع فناوری‌ها و تغییرات سریع در بازارهای جهانی، بین‌المللی سازی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار حیاتی است. هدف این تحقیق ارائه مدل مفهومی بین المللی سازی کسب و کارهای کوچک و متوسط مبتنی بر نوآوری در مدل کسب وکار است. به منظور اجرای تحقیق حاضر از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. در بخش کیفی از روش پدیدارشناختی و دربخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. محقق ضمن مرور ادبیات نظری تحقیق و تنظیم پروتکل مصاحبه به انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق در میان مدیران عامل صاحب تجربه فعال در عرصه بین الملل پرداخت. به منظور نمونه گیری در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بصورت همزمان استفاده شد و پس از 7 مصاحبه حصول اشباع نظری داده ها صورت گرفت. داده های مستخرجه از مصاحبه ها به روش تکنیک تم، تحلیل شدند. در این راستا ابتدا 145 کد باز بر مبنای عبارت کلامی شناسایی شد و سپس 49 کد محوری بر مبنای ابعاد نه گانه بوم مدل کسب و کار استروالدر مشخص شد. مستند به یافته های بخش کیفی، پرسشنامه 49 سوالی تهیه و در اختیار 273 نفر از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار عضو جامعه 950 نفری عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مازندران قرار گرفت. روش تحقیق در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. روایی پرسشنامه به تائید خبرگان قرار گرفت و پایایی گویه های پرسشنامه نیز طبق آزمون آلفای کرونباخ تائید شد. آزمون فرضیات در بخش کمی با آزمون مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار پی ال اس مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق بیانگر اثرگذاری تمامی ابعاد 9 گانه مدل و مولفه های تشکیل دهنده آنها بر بین المللی سازی کسب و کارها می باشد و همچنین مشخص شد بعد منابع کلیدی با ضریب مسیر 964/0 بیشترین تاثیر بر بین المللی سازی کسب و کارهای کوچک و متوسط را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptual model of internationalization of Small and medium-sized enterprises based on innovation in business model

نویسندگان [English]

  • Jahangir Yadollahi Farsi 1
  • Sohrab Pourmadah 2
1 Faculty of Management-Faculty of TEHRAN Entrepreneurship
2 University of Tehran Kish International Campus
چکیده [English]

Due to the rapid growth of technologies and rapid changes in global markets, internationalization is very vital for small and medium-sized businesses. The purpose of this research is to present a conceptual model of internationalization of small and medium businesses based on innovation in the business model. Here we used a mixed research method. This research is practical in terms of the purpose of the research and it is a descriptive survey according to the descriptive method. The tools used in this research was an interview in the qualitative phase and a questionnaire in the quantitative phase. The results obtained from the research show that all the variables in the business model include customer segmentation, customer interaction, distribution channels and customer communication, value proposition for customers, key activities, key resources, key partners. For customers, income and expenses with different intensities have a positive and significant impact on the internationalization of small and medium businesses. Considering that the factor of key resources has the greatest impact on the internationalization of small and medium businesses, therefore, it is necessary to understand the requirements of global changes in technology in the field of new technologies in order to take advantage of all kinds of capabilities in the field of learning, financing and he paid special attention to infrastructures as well as the establishment of communication networks in the field of internationalization and considered all the expenses incurred in this direction as a valuable investment that will definitely lead to a return on investment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • innovation in business model
  • small and medium businesses
Adomako, S.(2023).The effect of foreign knowledge acquisition on international performance: The mediating roles of international orientation and business model innovation.Thunderbird International Business Review.
Andreini, D., Bettinelli, C., Foss, N.J., & Mismetti, M.(2021).Business model innovation: A review of the process-based literature.Journal of Management and Governance, 1–33.
Björkdahl, J., Fallahi, S., & Holmén, M.(2022).Explaining business model innovation processes: A problem formulation and problem solving perspective.Industrial Marketing Management, 105, 223-239.
Bhatti, S., Santoro, G., Khan, K., & Rizzato, F.(2021).Antecedents and consequences of business model innovation in the IT industry.Journal of Business Research, 123, 389–400.
Bashir, M; Alfalih, A; Pradhan, S.(2022).Sustainable business model innovation: Scaledevelopment, validation and proof of performance.Journal of Innovation & Knowledge, 7(4). http://dx.doi.org/10.1016/j.jik.2022.100243
Braun, S.(2023).The incubation advantage: leveraging business model innovation and entrepreneurial ecosystems for start-up growth.
Cavusgil, S. T., et al. (2023). International Business: The New Realities
Chesbrough, H. (2023). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology.
Codini, A.P., Abbate, T., & Petruzzelli, A.M.(2022).Business Model Innovation and exaptation: A new way of innovating in SMEs.Technovation, 102548.
Colovic, A.(2022).Leadership and business model innovation in late internationalizing SMEs.In Long Range Planning(Vol.55, Issue 1, p.102083).Elsevier BV.
Crespo, N.F., Simões, V.C., & Fontes, M.(2021).Uncovering the factors behind new ventures' international performance: Capabilities, alertness, and technological turbulence.European Management Journal, 40, 344–359.
Evers, N., & Andersson, S.(2021).Predictive and effectual decision-making in high-tech international new ventures - A matter of sequential ambidexterity.International Business Review, 30,(2).
Gonzalez, R., et al. (2023). Process Innovation in SMEs: A Comprehensive Review.
Guimarães, LucianaGondim de Almeida, Pierre Blanchet,and Yan Cimon.2021.Collaborationamong Small and Medium-Sized Enterprises as Part ofInternationalization: A SystematicReview.Administrative Sciences 11:153. https://doi.org/10.3390/admsci11040153
Hasibuan, M.F., Sudarmiatin, S., & Mukhlis, I.(2023).Leadership and business model innovation in the internationalization of SMEs(Case Study in Pasuruan Furniture).International Journal of Economics, Business and Innovation Research, 2(01), 89-97.
Kamble, S. S., et al. (2022). Blockchain Technology in Supply Chain Management: A Review.
Khare, A., Ojala, A., & Baber, W.W.(2022).Sustainable international business models in a digitally transforming world.Routledge Advances in Management and Business.Studies.
Knight, G., & Liesch, P. W. (2023). Internationalization: The Role of Innovation and Technology.
Kukkamalla, P.K., Bikfalvi, A., & Arbussa, A.(2020).The new Business model W: business model innovation transforms an automotive leader.Journal of Business Strategy.
Kumar, V., et al. (2023). Digital Innovation: Strategies for Success in the Age of Disruption.
Lanzolla, G., & Markides, C.(2021).A business model view of strategy.Journal of Management Studies, 58(2), 540-553.
Lemon, K. N., & Verhoef, P. C. (2022). Understanding Customer Experience Throughout the Customer Journey.
Li, R.Y., Sousa, C.M., He, X., & Hu, Y.(2022).Spinning straw into gold: Innovation recycling, innovation sourcing modes, and innovation ability in Sub-Saharan Africa.Journal of Product Innovation Management, 39(5), 583–603.
Meyer, K. E., & Skak, A. (2023). The Role of Digital Technologies in Internationalization.
Morkunas, V.J., Paschen, J., & Boon, E.(2019).How blockchain technologies impact your business model.Business Horizons, 62(3), 295-306.
Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (2023). Toward a Theory of International New Ventures.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2022). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers.
Perelygina, M., Kucukusta, D., & Law, R.(2022).Digital business model configurations in the travel industry.Tourism Management, 88, 104408.
Phills, J. A., et al. (2022). Social Innovation: Solutions for a Sustainable Future.
Reim, W., Yli-Viitala, P., Arrasvuori, J., & Parida, V.(2022).Tackling business model challenges in SME internationalization through digitalization.In Journal of Innovation & Knowledge(Vol.7, Issue 3, p.100199).
Reuber, A.R., Tippmann, E., & Monaghan, S.(2021).Global scaling as a logic of multinationalization.Journal of International Business Studies. https://doi.org/10.1057/s41267-021-00417-2
Teece, D. J. (2022). Business Models, Value Capture, and the Challenge of Innovation.
Vahlne, J.E., & Scwheizer, R.(2022).Commentary: Human behavior and judgment: A critical nano-foundation for the Uppsala model and international business studies.Journal of International Business Studies. https://doi.org/10.1057/s41267-022- 00502-0
Weerasinghe, R.N., Jayawardane, A.K.W., & Huang, Q.(2023).Critical Inquiry on National Innovation System: Does NIS fit with developing countries?.Sustainable Technology and Entrepreneurship, 100052.
Williams, C., Du, J., & Zhang, H.(2020).International orientation of Chinese internet SMEs: Direct and indirect effects of foreign and indigenous social networking site use.Journal of World Business, 55(3), 101051
Zahra, S. A., et al. (2023). Innovation and Internationalization in SMEs: A Review and Future Research Directions.
Zulu-Chisanga, Stella, Mwansa Chabala, and Bernadette Mandawa-Bray.2020.The differential effects of government support,inter-firm collaboration and firm resources on SME performance in a developing economy.Journal of Entrepreneurship in EmergingEconomies 90: 117–25.