1
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان
2
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
پذیرش فناوری توسط گروه های هدف یکی از محورهای مهم پژوهشی سال های گذشته در حوزهی مطالعات فناوری اطلاعات بوده است . در اغلب این پژوهش ها نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درکشده به عنوان عوامل تعیینکنندهی پذیرش فناوریهای مختلف شناخته شدهاست. با وجود این، به نظر میرسد که در محیط مجازی، عوامل مذکور به طور کامل نمیتوانند رفتار کاربران را توضیح دهند. با توجه به اهمیت موضوع ، در این تحقیق سعی شده است بر اساس تئوری تجزیهشده رفتار برنامهریزیشده، و اضافه کردن سازهی اعتماد به آن با هدف توسعهی الگوی مورد نظر ، فرضیه های تحقیق طراحی و با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران به آزمون گذارده شود . نتایج تحلیلهای آماری این تحقیق با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری لیزرل نشان می دهد که نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درکشده و اعتماد عوامل اصلی مؤثر بر قصد استفادهی مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی است و سازهی اضافهشدهی اعتماد، واریانس اضافی در قصد رفتاری را توضیح میدهد.