1
دانشیار برنامه ریزی آموزشی،دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی،گروه علوم تربیتی
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی،گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف این مقاله بررسی میزان برخورداریازشاخصهای مختلف رفتارشهروندی سازمانی در یکی از سازمانهای آموزشی بوده است. در این تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران با توجه به نوع وظایف،سابقهی خدمت، سطح تحصیلات،جنسیت و نوع استخدام، در چهارچوب نظریه ارگان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.جامعه آماری آن 300 نفراز پرسنل بخش های مختلف دانشگاه تشکیل داده و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه سرشماریانجام گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده که داده ها با استفاده از روش مثلث سازی و سه ابزار پرسشنامه، مصاحبه و بررسی اسناد جمعآوری شدند. یافته های این تحقیق نشاندادکهکارکناندانشگاهمازندراناز رفتار شهروندیسازمانیبرخوردارمیباشند. ولی بین میزانبرخورداری از شاخصهای مختلف رفتار شهروندی سازمانی تفاوتمعنیداری وجوددارد. همچنین از دیگر یافته ها حاصل از این تحقیقاینکه؛ بینکارکناندرمیزانبرخورداریبرحسبجنسیتنوعوظایف ،سطحتحصیلات، و نوع استخدام تفاوت معنیداری وجود ندارد. ولی از نظر سابقهی خدمت تفاوت معنیدار وجود دارد. یافته های حاصل از مصاحبه نیز نشان دادکه کارکنان از رفتار شهروندی سازمانی برخوردارمیباشند در نهایت بررسی اسناد و مدارک نیز گویای این بود که دانشگاه در زمینه آموزش رفتارهای شهروندی دورهی آموزشی برگزار نکرده است. براین اساس توجه بیشتر به شناخت رفتار شهروندی سازمانی در دانشگاه مازندران به منظور افزایش اثربخشی سازمان بیش از پیش احساس می شود و بدنبال آن، نیاز به شناخت و آموزش این مفهوم و ابعاد آن به منظور توانمندسازی نیروی انسانی را می طلبد.