ارائه مدل بازاریابی زنجیره تأمین یکپارچه صنعت ساختمان در بانک مسکن

نوع مقاله : مدیریت تولید و عملیات (برنامه‌­ریزی تولید، چابکی، پایداری، ناب، سبز، برون­‌سپاری، زنجیره تأمین، زنجیره ارزش، کیفیت، بهره وری، صنعت چهار و ابعاد آن، . . .)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال

3 مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد واحد تهران شمال/تهران، ایران

4 مدیریت مالی/دانشکده مدیریت ،دانشگاه علامه طباطبایی/ تهران، ایران

چکیده

مدل‌های بازاریابی بانک‌های تخصصی ایران، سال‌ها است با مدل‌های متداول بازاریابی بانک‌های تجاری، هماهنگی دارد. این مدل‌ها بعضاً بانک‌های تخصصی را از اهداف ذاتی، تأمین مالی قابل‌اطمینان و نیازهای روزآمد بازار هدف خود، دور کرده‌اند. به‌گونه‌ای که رفتار کسب‌وکار بانک مسکن در کمترین تعامل با نیازها و تقاضای بازار بخش مسکن و مشتریان قرار دارد. مسئله اصلی این است که بانک مسکن الگو و مدل بازاریابی خاص خود را در بازار بخش تخصصی و مشتریان هدف و ذینفعانش ندارد. با نظر به گردش مالی و اعتباری قابل‌توجه در زنجیره تأمین صنعت ساختمان و مسکن، محقق بر آن است تا مدل بازاریابی زنجیره تأمین صنعت ساختمان و مسکن را با رویکردی یکپارچه، برای این بانک ارائه نماید. بدین منظور محقق، به‌واسطه گستردگی مأموریت‌های بانک و طیف وسیع ذینفعان با استفاده از روش «نظریه داده بنیاد»(Grounded Theory) مطالعه اسناد، مدارک، برقراری مصاحبه‌های عمیق با جامعه خبرگان تحقیق در موضوع کسب و کار بانکی و تخصصی حوزه مسکن و ساختمان، در نمونه تحقیق شامل مدیران و مسئولان مؤثر در جهت‌گیری راهبردهای بخش مسکن، بانک و اقتصادِ وابسته به ساختمان و مسکن و استخراج مؤلفه‌های پالایش‌شده۴۲گانه، تحلیل‌های انجام‌شده روی متون پیاده شده حاصل از مصاحبه‌ها، ما را به شش بعد اصلی شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها رهنمون ساخته و نتایج مورد انتظار تحقیق که ارائه الگوی بازاریابی مبتنی بر یکپارچگی زنجیره تأمین صنعت ساختمان و مسکن است را نمایان می‌سازد. بدین ترتیب نخستین الگوی بازاریابی تخصصی، برای بانک مسکن ارائه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptualization of Integrated Marketing Model Based on Building Industry Supply Chain of Maskan Bank: An Iranian State Bank

نویسندگان [English]

  • Mohammad Amir Keramat 1
  • Hamid Reza saeednia 2
  • Zahra Alipourdarvish 3
  • Mohammad Ali Dehghandehlavi 4
1 PhD Candidate, Management Faculty, Azad University, North- Tehran branch/Tehran/Iran
2 Member of the faculty of North Tehran Azad University
3 Management Faculty/Azad University, Tehran-North Branch/Tehran, Iran
4 Management Faculty/ Allameh Tabatabaie University/ TehranT Iran
چکیده [English]

For a long time Iranian specialized Banks have used the same marketing model as Commercial Banks have done. According to various and wide spread credits and money internal transactions in housing and building market, there are more potential opportunities for exploring marketing goals. In this research, housing & building industry's supply chain is the marketing goal. by using Grounded Theory based on studies, recited researches and documents, The apologist planed Interviews with experts in fields of banking, Economy and building Industry, Identifying informant Factors of Bank Maskan 's conceptualizing marketing model, based on housing & building industry's supply chain. for this identification, It is necessary to find main issues, factors and dimensions through content analysis, Open, Axial and Selective coding method. To do this, researcher had many direct interviews with banking experts, Bank Maskan's top managers, Deputy of Economy Ministry, Deputy of Road & Urban Ministry, Mayor of Tehran, Members of board directors of Bank Maskan, some Building Industry's members of board directors, Builders, some experts in consulting engineers, architects and urban designers. By content analysis through text obtain from all interviews, come from audio & video files, Open, Axial and Selective coding are reachable. during the research using Delphi method, first, Identify Factors, concepts and make 6 dimensions based on Corbin Strauss method are used to form marketing model of Bank Maskan, have been appeared based on Integrated housing and building supply chain That comes from mentioned conceptual and Paradigm model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply Chain
  • Building Industry
  • Marketing Model
  • Grounded Theory
  • Bank Maskan
Adebanjo D. & Teh P.L & Ahmed P.K.
(2018), The impact of supply chain
relationships and integration on
innovative capabilities and
manufacturing performance: the
perspective of rapidly developing
countries, Taylor & Francis, 33-56
Akinade O. & Oyedele L.O.(2019), Big Data
Enterprise & Artificial Intelligence
Laboratory (big deal), University of
West England, Bristol,
BS161QY.UK, "Integrating
Construction Supply Chains within
a Circular Economy", Elsevier,
Journal of Cleaner Production, 20
Aug. 2019, P.863-873.
Bank Maskan Statical reports, first
volume, 1358-1388(1980-1990). (in
Persian)
Deng's,Y. & Anumba, C.J. & Gan V. J.L.
(2019), "Integrating 4D BIM and GIS
for Construction Supply Chain
Management", Journal of
Construction Engineering and
Management South China
University of Technology, April
2019, 145(4).
Foresti K. & Schaleper M. C. & Henke
M.(2016) "Form efficiency to
effectiveness in an integrated
supply chain", Special issue of the
25th annual, Journal of Purchasing &
supply Management,
Flynn, B.B. & Huo, B. & Zhao, X.(2010). "The
Impact Of Supply Chin Interation
On Performance: A Contingency
And Configuration
Approach",28,58-71, J. Oper. Manag,
Hung J. & He, W. & Shen J. C.(2020), "Big
Data Analitics for Supply Chain
Relationship in Banking ".
Department of Educational
Technology, Boise State University
, Elsevier.
Ika, L. A. & Donnelly, J. (2017). Success
conditions for international
development capacity building
projects, 35(1),44 – 63, International
Journal of Project Management .
Joslin, R. & Müller, R. (2016).The impact of
project methodologies on project
success in different project
environments, 9(2), 364 -388,
International Journal of Managing
Projects in Business.
Kotler, P. (2015) Marketing Management
15th edition .textbook by Lane
Keller & Philip Kotler.
Khorshidi, A. & Goreyshi, H. (1381), ((Resale
compilation guide)), Tehran
Yastoroon Publications. (in Persian)
Lizette, C. & Garay-Rondero, (2019),
"Digital Supply Chain Model in
Industry 4.0" Universidad Popular
Autonomo del stado de Puebla,
Mexico, de Puebla, Mexico,
Emerald Insight Dec.2019
Moghimi, S. M. & Keimasi, M., (1395).
((Marketing of Banking Services)),
University of Tehran Press.(in
Persian)
Rahimi Anaraki, A,(1396), Opening lecture
about Bank Marketing, Esp.Essue of
2nd Bank Maskan Seminar Managers
in 1396,(in Persian)
Sadeghi,T. & Hosseini,S.E. &
Hosseinzadeh,A. & Zirak,
M.,(2020), An Optimal Model of
Banking Services with the
Customer Experience Approach
based on The Grounded
Theory,159-168 Vol.11, Special Issue,
Int. J. Nonlinear Anal. Appl.
Saenz, M. J., (2017), Building
manufacturing flexibility with
strategic suppliers and contingent
effect of product dynamism on on
customer satisfaction. MIT Global
Network Plaza, University of
Zaragosa Spain.
Santos-de L. & Nestor J. & Chalmeta R.,
(2020), "Sustainable Supply Chain
in Era of Industry 4.0 and Big Data,
A Systematic Analysis of Literature
and Research",Informaticas,
Universitat Jaume, Spain,
Sustainability Pub.
Shrivastava, R. & Singh, S., & Dubey, G.
C.(2012). Multi-objective
optimization of time cost quality
quantity using multi colony ant
algorithm, 7(16), 773 -784,
International Journal of
Contemporary Mathematical
Sciences, .
Silva E. C. & José Afonso M. (2016)
Developing Social Marketing Plan
for Health Promotion, International
Journal of Public Administration.
Sunindijo, R. Y. (2015). Project manager
skills for improving project
performance, 16(1), 67-83,
International Journal of Business
Performance Management,
Srivastava, M., (2014), Social interaction
convenience and customer
satisfaction, the mediating effect of
customer experience. 11 April 2014,
Elsevier.
Vallstedt, M. & Rezat ,S. (2019) , An
Introduction to Grounded Theory
with Special Focus on Axial Coding
and Coding Paradigm, University of
Bremen, Germany
Vazifehdust, H. & Namjooy, S. M. & Jasbi,
A. & Radfar, R., (1394).
((Identification of key factors for
Tehran Engineering and
development typical projects)),
Journal of Business Management,
No. 27.(in Persian)
Yamin, M. & Sim, A. K. (2016). Critical
success factors for international
development projects in Maldives:
Project teams’ perspective. 9(3),50 -
481, International Journal of
Managing Projects in Business,