نقش بازاریابی پنهان و تجربه مشتری در قضاوت مصرفی مشتریان

نوع مقاله : مدیریت استراتژیک (برنامه­‌ها، تحلیل‌های استراتژیکی تولید، استراتژی‌های بازاریابی و مدیریت بازار، کسب­وکار، سرمایه گذاری، منابع انسانی، مالی، رقابت، . . . )

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 پسادکتری علوم اقتصادی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

تجربه مستقیم و منحصربفرد در استفاده از محصول، درک عمیق‌تری از مزایا و ویژگی‌های آن و درنهایت تأثیر‌گذاری بیشتری بر رضایت و قضاوت مصرفی فراهم می‌کند. در بازاریابی پنهان، با ایجاد تجربه‌های خلاق و خارق‌العاده، می‌توان نقش میانجی را در تأثیرگذاری بر تجربه مشتری نیز تقویت کرد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تجربه‌ی مشتریان در قضاوت کالا و محیط و اهمیت حواس انسان در تجربه‌ی مثبت یا منفی و در نهایت نقش بازاریابی پنهان در قضاوت مصرفی صورت گرفته است. پژوهش حاضر به لحاظ رویکردهای کلی از نوع تحقیقات کمی، و به لحاظ هدف کاربردی است. از نظرگردآوری داده‌ها و اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل یک تحقیق توصیفی و غیرآزمایشی می‌باشد و تحلیل‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شده است. همچنین پژوهش حاضر برحسب نحوه اجرا از نوع پیمایشی می‌باشد، زیرا داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع‌آوری می‌شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر سنندج واقع در استان کردستان است و تعداد مشتریان با استفاده نرم افزار G*Power به دست آمده بود، پخش شد. یافته‌ها نشان می‌دهد بین بازاریابی پنهان و تجربه مشتری تأثیر مثبت و قابل توجهی وجود دارد. همچنین رابطه بین تجربه مشتری و قضاوت مصرفی نشان‌دهنده تأثیر مثبت و معنادار این دو متغیر است. به علاوه با توجه به نتایج پژوهش، بین بازاریابی پنهان و قضاوت مصرفی رابطه مستقیم وجود دارد که نشان‌دهنده تأثیر مثبت ولی کمتر از رابطه غیرمستقیم از طریق تجربه مشتری است. نتایج پژوهش نشان داد که تجربه و بازاریابی پنهان با هم نقش قوی‌تر و معناداری در قضاوت مصرف‌کننده ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing Stealth Marketing and Customer Experience in Consumer Judgment

نویسندگان [English]

  • Shadi Rasouli 1
  • Reza Shafei 2
  • Salah Manochehri 3
1 Department of Business Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Department of Business Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Postdoctoral in Economics, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Direct and unique experiences with a product provide a deeper understanding of its benefits and features, ultimately having a greater impact on customer satisfaction and judgment. In stealth marketing, creating creative and extraordinary experiences can strengthen the role of a mediator in influencing customer experience. This study examines the impact of customer experience on product judgment and the environment, the importance of human senses in creating positive or negative experiences and, ultimately, the role of stealth marketing in consumer judgment. The present research is quantitative in nature and applied in terms of its goal. In terms of data collection and analysis methods, it is descriptive and non-experimental, with analyses conducted using structural equation modeling. Additionally, the research is a survey type, as data were collected through a questionnaire. The statistical population of this study included customers of chain stores in the city of Sanandaj, located in Kurdistan Province, and the questionnaire was distributed among 280 customers, determined using the G*Power software. Findings show that with a path coefficient of 0.504, there is a positive and significant effect between stealth marketing and customer experience. Furthermore, the relationship between customer experience and consumer judgment, with a coefficient of 0.458, indicates a positive and significant impact. Additionally, the direct relationship between stealth marketing and consumer judgment is shown with a coefficient of 0.309, indicating a positive but less significant effect compared to the indirect relationship via customer experience. The results of the study revealed that experience and stealth marketing together play a stronger and more meaningful role in consumer judgment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stealth Marketing
  • Customer Experience
  • Consumer Judgment
  • Purchase Behavior
Abbasi,H. & khodaei, M. (2014). Conceptual Model for Implementing and Executing Hidden Marketing Strategy. (In persian)
Ahmed, S. (2000). Stealth may be the only future marketing has. Marketing, 32
Al Mamun, A. Naznen, F. Yang Q, Ali MH. Hashim NMHN (2023). Modelling the significance of celebrity endorsement and consumer interest on attitude, purchase intention, and willingness to pay a premium price for green skincare products. Heliyon.
Al-Sadat Tabatabaei Yeganeh, Z. (2022). Examining the Effects of Brand Experience, Brand Image and Brand Trust on Brand Attachment and Purchase Intention. (In persian)
Amini, M. Akbari, H. (2014). The impact of site quality on online repurchase intention through Customer Satisfaction. Second international Applied Researches in Management and Accounting.
Babak Eghbali 1 SAH (2021). Presenting a Model of Temporal Effects on Consumer Behavior Based on Meta-Synthesis Approach Babak.
Balasubramanian, S. K., Karrh, J. A., & Patwardhan, H. (2006). Audience response to product placements: An integrative framework and future research agenda. Journal of Advertising, 35(3),115-141
Brentano, F. (1943) Psychology from Empirical stint point, New York: Routledge and kengnapul.
Becker L, Jaakkola E. (2020) Customer experience: fundamental premises and implications for research.
Chandrasekaran, S., & Chandrasekar, K. (2016). Consumer psychology with sensory marketing effect from canonical correlation analysis.
Darke, P. R., & Ritchie, R. J. (2007). The defensive consumer: Advertising deception, defensive processing, and distrust. Journal of Marketing Research.
Dian A, Rezki S, Indah R, Junianti F, Wardana A.)2024(The Impact of Viral Stealth Marketing on Consumers ’ Buying Interest on Cosmetic Products.
Husserl, Edmund (1993), The Idea of Phenomenology, trans. Abdolkarim Rashidian,Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Johansson, Johny K. (2004), In Your Face: How American Marketing Excess Fuels AntiAmericanism.
Jurca, M. A. (2010). The forms of unconventional advertising–A theoretical approach. Management & Marketing-Craiova.
Kaikati, A. M., & Kaikati, J. G. (2004). Stealth marketing: how to reach consumers surreptitiously. California Management Review.
Kuhn,K. A. L., Hume, M., & Love, A. (2010). Examining the covert nature of product placement: Implications for public policy. Journal of Promotion Management.
Lee, M. S., Hsiao, H. D., & Yang, M. F. (2011). The study of the relationships among experiential. marketing, service quality, customer satisfaction and customer loyalty. The International Journal of Organizational Innovation, 3(2), 353-379.
Martin, K. D., & Smith, N. C. (2008). Commercializing social interaction: The ethics of stealth marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 27(1), 45-56.
Milne, G. R., Bahl, S., & Rohm, A. (2008). Toward a framework for assessing covert marketing practices. Journal of Public Policy & Marketing.
Navrátilová L, Milichovský F(2015). Ways of Using Guerrilla Marketing in SMEs.
Nebenzahl, I. D., & Jaffe, E. D. (1998). Ethical Dimensioins of Advertising Executions. Journal of Business Ethics, 17(7), 805-815.
Nguyen, H.T., Thai, M.T. & Dinh, T.N. (2017). “A billion-scale approximation algorithm for maximizing benefit in viral marketing.
Poursalimi, M. Bayat, S. (2022). Investigating the effect of customer experience of online shopping on repurchase intention among Digikala customers across Iran .(In persian)
Pringle, H. (2007). Şöhret satar. E. Yıldırım (çev.). İstanbul: MediaCat Kitapları.
Roy S, Dryl W, de Araujo Gil L (2021). Celebrity endorsements in destination marketing: A three country investigation. Tour Manag.
Roy, A., & Chattopadhyay, S. P. (2009). Stealth marketing as a strategy.
Sabir RI, Sarwar MA, Rana MI, Zulfiqar S, Akhtar N, Kamil H. (2014) Impact of covert marketing on consumer buying behavior. Int Rev Manag Bus Res.;3(1):423-430.
Santhosh Kumar K, Thomas K V. (2023) Discovering the Emotional Appeals and Purchasing Intention on Stealth Marketing of Millennial.
Shabgoo & Mirzaei, (2018). Towards Sensory Marketing: Stimulation of the Five Senses and Its Impact on Consumer Behavior.)in Persian)
Shafei, R. Ghafourian, A. saedi, S. (2000). Analysis of the Role of Lifestyle and Ethnocentrism on Consumers' Judgments about Domestic Household Appliances. (In persian)
Silverman, G. (2006). Ağızdan ağıza pazarlama: Dünyanın en güçlü pazarlama yönteminin 28 sırrı.
Singh, S. (2006). Impact of color on marketing. Management Decision, 44(6), 783-789.
Smilansky, S. (2009). Experiential marketing: A practical guide to interactive brand experiences.
Solomon, M. R (2003). Tüketici krallığının fethi. S. Çetinkaya (çev.)
Taylor, J. (2003). Word of mouth is where it is at.
Vazifeh doost,h. Kabiri,Sh. (2000). Presenting a Customer Purchase Decision-Making Model with a Sensory and Experiential Marketing Approach .(In persian)
Weisberg, A., Pfleiger, A., & Friedberg, J. (2007). Undercover agency the ethics of stealth marketing.
Zhechev V. (2015). Stealth marketing strategy – origins, manifestations and practical application.