ارائه چهارچوب معیارهای توانمندسازی پزشکان خانواده برای ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مازندران

نوع مقاله : مدیریت و سازمان(اخلاق و مسئولیت اجتماعی، رهبری و تحول سازمانی، عملکرد سازمانی، ریسک، مدیریت منابع سازمانی، سطوح تحلیل سازمانی، بلوغ سازمانی، آسیب­‌شناسی سازمانی، نظام اداری، . . . )

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز (ارس)، دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، تبریز، ایران.

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، استادیار گروه مدیریت، تبریز، ایران

3 دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تبریز، استادیار گروه مدیریت، تبریز، ایران

چکیده

پزشکی خانواده، برنامه‌ای مبتنی بر جامعه برای ارائه خدمات سلامت است که در آن گروه پزشکی خانواده آموزش‌دیده، خدمات اولیه بهداشتی و درمانی را به‌صورت جامع، هماهنگ، مداوم و بیمارمحور به همه افراد در هر سن و جنسیت با هدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه ارائه می‌کند. کیفیت خدمات ارائه شده توسط پزشکان خانواده نقش مهمی در پیشبرد اهداف اساسی طرح پزشک خانواده دارد. از این‌رو، این پژوهش با هدف ارائه الگوی ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران انجام شد. جامعه‌ی آماری بخش کیفی پژوهش شامل پزشکان خانواده و مدیران مدیریت درمان استان مازندران که حداقل پنج سال سابقه مدیریتی یا پزشک خانواده داشته بوده است. حجم افراد نمونه در بخش کیفی بر مبنای شیوه نمونه‌گیری گلوله‌برفی تا اشباع ادامه یافت که در این مطالعه با 17 نفر اشباع شد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بر مبنای نتایج مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان راهنما و مشاور و روایی محتوایی پرسشنامه نیز توسط شاخص CVR انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تکنیک فراترکیب استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تعداد 57 شاخص در غالب چهار بعد و 11 مؤلفه شناسایی گردید. برای بعد پیش‌نیازهای مورد نیاز معیارهای زیرساخت، ارتباطات و برنامه‌ریزی شناسایی شدند. برای بعد سازوکارهای انگیزشی معیارهای انگیزش، آگاه‌سازی، قدرت عمل و برای بعد شاخص‌های مدیریتی نیز معیارهای ارزیابی، مدیریت و نظارت مالی انتخاب شدند. برای بعد اصلاح شیوه‌های ارائه خدمات نیز معیارهای آموزش و اصلاح فرآیند تعیین شدند. بنابراین، شاخص‌های توانمندسازی پزشکان خانواده شناسایی شده منجر به ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران گردید که ضرورت دارد سیاست‌گذاران و مدیران در نظام سلامت با بهره‌‌گیری از نتایج این مطالعه از طریق توجه به شفافیت بیشتر در دستورالعمل‌ها و تفاهم‌نامه‌‌های اجرایی سیاست، توجه به نیازهای انگیزشی و نیازهای آموزشی پزشکان خانواده، بازنگری و بهبود روش‌های جمع‌آوری اطلاعات محیطی و تصمیم‌‌گیری مبتنی بر شواهد به رفع مسائل و چالش‌های سیاست پزشک خانواده پرداخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Indicators of Family Physician Empowerment to Improve Service Quality in Social Security Treatment Management in Mazandaran Province

نویسندگان [English]

  • Seyed Ebrahim Jafari Kelarijani 1
  • Yaghoub Alavi Matin 2
  • Davood Paydarfard 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Management, Tabriz (Aras) Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Assist. Prof. Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 Assist. Prof., Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The family physician plan is an integrated service delivery method at the first level of health service delivery, in which the family physician and his team members are responsible for providing comprehensive, continuous, coordinated, and individual and family-based health services. This research was conducted to identify the empowerment of family physicians to improve the quality of services in managing social security treatment in Mazandaran province. The statistical population of the qualitative section consisted of experts, including family physicians and treatment management managers of Mazandaran province, who had at least five years of management or family physician experience. The number of sample people in the qualitative section was selected based on the snowball sampling method. Interview tools and a researcher-made questionnaire based on the results of interviews and content analysis were used to collect information. The supervisors and the consultant determined the face validity of the questionnaire, and the CVR index determined its content validity. Data analysis was conducted using the meta-combination technique. Results showed that 57 indices were identified in four dimensions and 11 components. The required infrastructure, communication, and planning criteria were identified for the next step. For the dimension of motivational mechanisms, the criteria of motivation, awareness, and power of action were selected, and for the dimension of management indicators, the criteria of evaluation, management, and financial supervision were selected. In order to improve service delivery methods, training and process improvement criteria were also determined. Therefore, the identified empowerment indicators of family physicians led to the improvement of the quality of services in social security treatment management in Mazandaran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management index
  • CVR index
  • Family physician
  • Ultra-combination technique
  • Therapy management
Abbasi, S, & Hajimohamadi M. (2021). Strategies to increase and improve the quality and economic level of Iranian hospitals. The Third National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Medical Sciences, Tehran. https://civilica.com/doc/1428567
Armas, A., Meyer, S.B., Corbett, K.K., & Pearce, A.R. (2018). Face-to-face communication between patients and family physicians in Canada: A scoping review. Patient education and counseling, 101(5), 789-803.
Aygun, O., & Mevsim V. (2019). The impact of family physicians' thoughts on self-efficacy of family physician's core competencies on burnout syndrome in Izmir: A nested case-control study. Nigerian journal of clinical practice, 22(2), 167-73.
Baltussen, R., Haddad, S., Sauerborn, R. (2002). Perceived quality of care of primary health care services in Burkina Faso. Health Policy and Planning, 17(1), 42-48.
Beaulieu, M.D., Haggerty, J., Tousignant, P., Barnsley, J., Hogg, W., & Geneau, R. (2013). Characteristics of primary care practices associated with high quality of care. Cmaj, 185(12), E590-E6.
Bonyadi Naeini, A., Saeedi, T., & Zamani, M. (2018). Designing a model of key factors affecting the empowerment of staff in a superspecialty hospital in Tehran. The Fourth International Conference on Humanities and Education, Tehran. https://civilica.com/doc/900286
Darzi, M.A., Islam, S.B., Khursheed, S.O., & Bhat, S.A. (2023). Service quality in the healthcare sector: a systematic review and meta-analysis. LBS Journal of Management & Research. 21:13-29.
Eslami, A. (2022). Improving the quality of human resources in health centers based on the competency model: A systematic review. The Fourth National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Medical Sciences, Tehran. https://civilica.com/doc/1517965
Gilson, L., Magomi, M., & Mkangaa, E. (1995). The structural quality of Tanzanian primary health facilities. Bulletin of the World Health Organization, 73(1), 33-39.
Heidarian Naeini, A., Mahmoudi, G., & Yazdani Charati, J. (2022). Health care quality model of family physician program in Iran (mixed method). Caspian J Intern Med. Fall;13(4):666-674. doi:10.22088/cjim.13.4.666. PMID: 36420344; PMCID: PMC9659823.
Heydarian Naiemi, A., Mahmodi, Gh., Yazdani Cherati, J. (2019). Presenting the service quality model provided in the family doctor plan with the approach of the Joint Accreditation Commission (composite study), Dissertation to receive a specialized doctorate degree in the field of healthcare management, Islamic Azad university, Sari university.
Map of the transformation of the health system and guidelines for the family doctor program and the referral system in urban areas. (2010). Ministry of Health, Medical Education, National executive headquarters of the family doctor program and referral system, (in Persian)
McWhinnev, J.R. (1997). A textbook of family medicine: Oxford University Press: 1997.
Mosadeqrad, A.M. (2003). Hospital organization and professional administration handbook. Tehran: Dibagaran Tehran: first edition, volume 2. (in persian)
Motedayen, M., & Sogandi, F. (2022). Improving healthcare services in hospitals using quality function deployment (QFD) (Case study: Mashhad Charity Hospital). The 5th International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering, Tehran. https://civilica.com/doc/1507277
Onagh, F., & Beyrami, A. (2023). The effect of change management strategies on improving the quality of nursing services and empowering nurses: A systematic review and meta-analysis. The 5th Research Congress of Students of Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas. https://civilica.com/doc/1931672
Orynbassarova, D. (2015). Family Medicine as a Model of Primary Health Services Delivery: A Pilot Study in Almaty, Kazakhstan. Central Asian journal of global health, 4(1), 23-29.
Øvretveit, J. (2009). Does improving quality save money? A review of evidence of which improvements to quality reduce costs to health service providers. London: The Health Foundation: 2009.
Phillips, R.L., Brundgardt, S., Lesko, S.E., Kittle, N., Marker, J.E., & Tuggy, M.L. (2014). The future role of the family physician in the United States: a rigorous exercise in definition. Ann Fam Med, 12(3), 250-255.
Rao, K.D., Sundararaman, T., Bhatnagar, A., Gupta, G., Kokho, P., & Jain, K. (2013). Which doctor for primary health care? Quality of care and non-physician clinicians in India. Social science & medicine, 84, 30-34.
Smolowitz, J., Speakman, E., Wojnar, D., Whelan, E.M, Ulrich, S., & Hayes, C. (2015). Role of the registered nurse in primary health care: Meeting health care needs in the 21st century. Nursing Outlook, 63(2), 130-136.
Yazdani Sh. (2010). Clinical Nursing Skills and Techniques. Ministry of Health, Medical Education, (in Persian)