این مقاله، تحقیقی برای شناسایی و رتبه بندی عوامل زمینه ساز و محرّک توسعهی بانکداری الکترونیک و نیز شناسایی و رتبه بندی کردن چالشها و تنگناهای محیط برونی نظام بانکداری الکترونیکی در کشور است. جامعهی آماری تحقیق, بانک رفاه می باشد. سه گروه جامعه و نمونهی آماری تحقیق را مدیران، کارشناسان و مشتریان تشکیل می دهند.
روش آماری تحلیل سؤالات پژوهش شاخصهای آمار توصیفی است، در حالی که برای آزمونها از آمارهی Z, χ2 و F در سطح معناداری پنج درصد آمار استنباطی استفاده به عمل می آید. رتبه بندی عوامل و چالشها و تنگناها براساس ضریب تغییرات و آنتروپی است.
نتایج تحقیق نشانهی ضرورت تدوین برنامه های راهبردی توسط هر بانک در چارچوب زیرساختهای الکترونیک کشور برای توسعهی بانکداری الکترونیکی جهت افزایش چابکی در ارائهی خدمات و ارتقای موقعیت رقابتی است.