طراحی مدل ارزش‌گذاری اقتصادی دارایی‌های نامشهود با تاکید بر ارزش ویژه برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال ایران

نوع مقاله : مدیریت و سازمان(اخلاق و مسئولیت اجتماعی، رهبری و تحول سازمانی، عملکرد سازمانی، ریسک، مدیریت منابع سازمانی، سطوح تحلیل سازمانی، بلوغ سازمانی، آسیب­‌شناسی سازمانی، نظام اداری، . . . )

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی ،مشهد، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل ارزش‌گذاری اقتصادی دارایی‌های نامشهود با تاکید بر ارزش ویژه برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال بوده است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی و کمی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی و اقتصاد، ورزشکاران، مربیان، مدیران و کارشناسان مطلع با موضوع ارزش‌گذاری اقتصادی بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، ۳۹۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه ارزش‌گذاری اقتصادی دارایی‌های نامشهود باشگاه‌های فوتسال ایران تنظیم گردید. به منظور تحلیل داده‌ها و اطلاعات گردآوری شده از نرم-افزارهای SPSS22 و Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج یافته‌ها نشان داد؛ بیشترین ضریب تاثیر در ارزش‌گذاری اقتصادی دارایی‌های نامشهود باشگاه‌های فوتسال ایران به ترتیب سرمایه تجاری و روابط عمومی، سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و موقعیتی، سرمایه معنوی و ارزشی و سرمایه ارتباطی بوده است. بنابراین می‌توان گفت در ارزش‌گذاری اقتصادی دارایی‌های نامشهود باشگاه‌های فوتسال ایران شاخص‌هایی همچون رسیدگی به انتقادات هواداران در سرمایه تجاری و روابط عمومی، داشتن برنامه ارزیابی منسجم و کارآمد در باشگاه در سرمایه ساختاری و عضویت یکی از اعضای باشگاه در فدراسیون و سازمان‌های بین‌المللی مختلف در سرمایه انسانی و موقعیتی بیشترین ارزش را در بین سایر شاخص‌های مؤلفه‌های دارایی‌های نامشهود باشگاه‌های فوتسال ایران‌ داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an Effective Indicators in the Valuation Model for Intangible Assets with Emphasis on the Brand Equity of Iranian Futsal Premier League Clubs

نویسندگان [English]

  • Homeira shojaee 1
  • Mir Hasan Seyed Ameri 2
  • Mahdi Talebpour 3
1 PhD student in Sport Management, Urmia University, Urmia, Iran
2 Professor, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
3 Professor, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to Designing an Effective Indicators in the Valuation Model for Intangible Assets with emphasis on the brand equity of Iranian Futsal Premier League Clubs. The statistical population of the present study was faculty members of sports management and economics, athletes, coaches, managers and knowledgeable experts on the subject of economic valuation. With stratified random sampling, 390 people were selected as a sample. The economic valuation questionnaire of intangible assets of Iranian futsal clubs was compiled. SPSS22 and Smart PLS3 software were used to analyze the collected data and information. The results showed; The highest impact on the economic valuation of intangible assets of Iranian futsal clubs was trade capital and public relations, structural capital, human and situational capital, spiritual and value capital and communication capital, respectively. Therefore, it can be said that in economic evaluation of intangible assets of Iranian futsal clubs, indicators such as addressing the criticism of fans in business capital and public relations, having a coherent and efficient evaluation program in the club in structural capital and membership of a club member in the federation and organization Various international values in human and situational capital had the highest value among other indicators of intangible asset components of Iranian futsal clubs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Equity
  • Intangible Assets
  • Economic Valuation
  • Futsal clubs
  • Premier League
Asmild, M., Paradi, J.C., & Pastor, J.T.,
(2009). Centralized resource
allocation BCC models, Omega, 37,
40-49.
Bakhsha, A., Afrazeh, A., & Esfahanipour,
A. (2018). Identifying the Variables
of Intellectual Capital and Its
Dimensions with the Approach of
Structural Equations in the
Educational Technology of Iran.
EURASIA Journal of Mathematics,
Science and Technology Education,
14(5), 1663-1682
Bauman, M. P., & Shaw, K. W. (2018). Value
relevance of customer-related
intangible assets. Research in
Accounting Regulation, 30(2), 95-
102
Bianchi, P. (2017). The economic
importance of intangible assets.
Routledge.
Bloom, M. (2009). Accounting for
goodwill. Abacus, 45(3), 379-389.
Chen, J., Zhu, Z., & Yuan Xie, H. (2004).
Measuring intellectual capital: a
new model and empirical
study. Journal of Intellectual
capital, 5(1), 195-212.
Chen, L. (2012). A mixed methods study
investigating intangibles in the
banking sector (Doctoral
dissertation, University of
Glasgow).
Da Silva, W. R., Freitas, K., Carvalho, H. D.,
Ferrari, E., Vieira, M., & Cardoso, F.
L. (2018). Satisfaction with life and
subjective social status in athletes
of indoor soccer and soccer. Revista Brasileira de Ciências do
Esporte, 40(4), 374-380.
Drummond, M. F., Sculpher, M. J.,
Claxton, K., Stoddart, G. L., &
Torrance, G. W. (2015). Methods
for the economic evaluation of
health care programmes. Oxford
university press.
Dimitropoulos, P. E., & Koumanakos, E.
(2015). Intellectual capital and
profitability in European football
clubs. International Journal of
Accounting, Auditing and
Performance Evaluation, 11(2),
202-220.
Ferdman, R.A. & Yanofsky, D. (2013). Latin
America earns more from
exporting soccer players than live
animals. Area of circle is
proportion to amount of trade
Data: Euro metrics Sport
Marketing, International Trade
Center.
Giju, G. C., Badea, L., Ruiz, V. R. L., & Peña,
D. N. (2010). Knowledge
Management-the Key Resource in
the Knowledge Economy.
Theoretical & Applied Economics,
17(6).
Harris, R., McAdam, R., McCausland, I., &
Reid, R. (2013). Knowledge
management as a source of
innovation and competitive
advantage for SMEs in peripheral
regions. The International Journal
of Entrepreneurship and
Innovation, 14(1), 49-61.
Houlihan, lokey. (2015). purchase price
allocation study, Los Angeles
Press.
Hosseini, M. (2014). Designing a
conceptual model of clearing
intangible assets of professional
football clubs in Iran, PhD Thesis,
Tehran University. (in Persian).
Jurczak, J. (2008). Intellectual capital
measurement methods.
Economics and organization of
enterprise, 1(1), 37-45.
Janin, F. (2017). When being a partner
means more: The external role of
football club management
accountants. Management
Accounting Research, 35, 5-19.
Lopes, I. T., & Rodrigues, A. M. G. (2009).
Intangible Assets Identification
and Valuation--a Theoretical
Framework Approach to the
Portuguese Airlines Companies.
Electronic Journal of Knowledge
Management, 5(2).
Manel L, & Jean Franc¸ois G, (2019). Does
increased disclosure of intangible
assets enhance liquidity around
new equity offerings? Research in
International Business and
Finance, 48, pp: 426-437.
Pinar Gurel, S., Dagli Ekmekci, Y. A., &
Küçükkaplan, İ. (2012). Measuring
intellectual capital for football
clubs: evidence from Turkish first
division football league.
Pamukkale Journal of Sport
Sciences, 4(1), 36-47.