ساخت اجتماعی استراتژی: رویکردی تفسیری به چگونگی وضع استراتژی‌ها در سازمان

نوع مقاله : مدیریت استراتژیک (برنامه­‌ها، تحلیل‌های استراتژیکی تولید، استراتژی‌های بازاریابی و مدیریت بازار، کسب­وکار، سرمایه گذاری، منابع انسانی، مالی، رقابت، . . . )

نویسنده

استادیار گروه مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر

چکیده

حوزه­ی استراتژی تحت غالبیت نظریه‌ی انتخاب استراتژیک بوده که بر رویکردهای عقلانی و تحلیلی قوی، استوار است. در نتیجه، عاملیت بسیار زیادی به بازیگران (کنش­گران) انسانی، به خصوص افرادی که به عنوان استراتژیست در نظر گرفته می‌شوند، نسبت داده می‌شود. بدین ترتیب، تأثیر کنش­گران گسترده بر روی استراتژی­سازی نادیده گرفته شده و تاکید کم‌تری بر روابط بین استراتژی و سازمان صورت پذیرفته است. خردمایه­ی این پژوهش، از مطالعات پیشین در حوزه خط مشی­گذاری عمومی در بخش دولتی (دانایی فرد و عابدین، 1395) و شکل­گیری استراتژی­ها در حوزه سازمان (عابدین و همکاران،1394 و 1397)، حاصل شده است. پایه­های نظری این تحقیقات، بر اساس نظریه وضع استراتژیک بودهانیا (2014) و نظریه ساخت اجتماعی واقعیت، برگر و لاکمن (1966)، قرار دارد. این مطالعه حاصل چندین ماه مشاهده رفتار نمونه تحقیق و چگونگی اخذ تصمیمات استراتژیک از سوی آنها برای درک زمینه تحقیق بوده است. در این مدت، گفتگوهای عمیقی با 11 نفر از مشاوران و مدیران سطوح مختلف یک شرکت خصوصی فعال در صنایع ساختمانی و خدمات مالی، صورت گرفته است. تحلیل این مصاحبه­ها، به کمک  رویکرد گلیزری استراتژی پژوهشی داده بنیاد، نشان می­دهد که در عرصه شکل­گیری استراتژی­های سازمان، جریاناتی از معانی و بازی­هایی از سوی کنشگران این عرصه وجود دارد، که در نهایت منجر به وضع استراتژی ها می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social Construction of Strategy: An Interpretive Approach to the Formation of Strategies in Organizations

نویسنده [English]

  • Bahareh Abedin
Assistant Professor, faculty of Economics and Administrative Sciences, University of mazandaran, Babolsar
چکیده [English]

The field of strategy is dominated by the theory of strategic choice, which is based on strong rational and analytical approaches. As a result, too much agency is attributed to human actors, especially those who are considered strategists.Thus, the influence of broad actors on strategy-making is ignored and less emphasis is placed on the relationship between strategy and organization.The basis of this research is obtained from previous studies in the field of public policy in the public sector (Danaeifard and Abedin, 2016) and the formation of strategies in the field of organization (Abedin et al., 2015 and 1397). The theoretical foundations of this research are based on the theory of strategic situation of Budania (2014) and the theory of social construction of reality, Berger and Luckman (1966). This study is the result of several months of observing the behavior of the research sample and how they make strategic decisions to understand the field of research. During this time, in-depth discussions have taken place with 11 consultants and managers at various levels of a private company active in the construction and financial services industries.The analysis of these interviews, using the Glaser approach of the data research strategy of the Foundation, shows that in the field of formation of organizational strategies, there are streams of meanings and games by actors in this field, which ultimately leads to the formulation of strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social construction theory of reality
  • strategy
  • strategic situation
  • strategic choice
Abedin B., Kordnaeij A., Danaei fard H.,
Khodad hosseini H. (2015), How
Strategic Issues Appear in the Agenda
of Key Organizational Decision
Makers, Management Improvement,
Volume 9, Number 27, 5-30 (In
persian).
Abedin B., Kordnaeij A. (2018),
Understanding why strategic changes
occur from the perspective of the
agenda building process in the
organization, Business Management
Perspective, Volume 17, Number 34,
69-53 (In persian).
Ashtiani M. (2005). Sociology of Cognition.
Ghatreh Publishing, p.115, (In Persian).
Berger P.L. & Luckmann. Th. (2011). The
Social Construction of Reality: A
Treatise in the Sociology of
Knowledge.
Danaei Fard H., Alvani S. M., Azar A. (2012).
Qualitative Research Methodology in
Management: A Comprehensive
Approach, Saffar Publishing, p 35-62
(In persian).
Danaei Fard H., Abedin B. (2015). New
discourses in public policy; Chapter 3,
p. 97, Imam Sadegh University Press
(In Persian).
Dutton JE, Ashford SJ. (1993), “Selling
issues to top management”, Academy
of Management , Review,18(3): 397-
428.
Espinosa, A., Harnden, R. & Walker,
J. (2007). Beyond hierarchy: a
complexity management perspective
[Invited paper], Kybernetes, 36 (3-4),
pp. 333-347.
Fischer, f. (2003). “Reframing public policy:
discursive politics and deliberative
practices”. Oxford University Press.
Frank R. D. (2020). The Social Construction
of Risk in Digital Preservation, Journal
of the Association for Information
Science and Technology, 71(4), 474-
484.
Glaser, B. G., & Holton, J. (2007).
Remodeling grounded theory,
Historical Social Research/Historisc
-he Sozialforschung. Supplement, 19
(32), 47-68.
Hackley, C. (1998), "Mission statements as
corporate communications: the conse
-quencesof social constructionis",
Coporate Communications: An Journal,
Vol. 3 No. 3, pp. 92-98.
Hannan, M.T. & Freeman, J. (1997). The
population ecology of organizations,
American Journal of Sociology, 82 (5),
pp. 929-964.
Jessop B. (2008). State Power: A StrategicRelational Approach, Publisher:
Cambridge ; Malden, MA : Polity.
Joe Hatch, Marie. (2010). Organization
Theory: Modern, Symbolic-Interpretive
and Postmodern, Translated by
Danaeifard H., Afkar Publications (In
Persian).
Lewis L. (2019). Organizational change:
Creating change through strategic
communication, first edition. page 25.
9781405191890: Communication Books
@ Amazon.com
Lusiani, M. & Langley, A. (2019). The social
construction of strategic coherence:
Practices of enabling leadership, Long
Range Planning, 52(5), 101840.
27
دوره .14 شماره .27 بهار و تابستان .1401 صفحات 7 تا .27
پژوهشنامه مدیریت اجرایی
Journal of Executive Management
بهاره عابدین. ساخت اجتماعی استراتژی: رویکردی تفسیری به چگونگی وضع استراتژی ها در سازمان
Maitlis, S. (2005). The social processes of
organizational sensemaking, Academy
of Management Journal, 48 (1), pp. 21-
49.
PORAC, J. F., & THOMAS, H. Taxonomic
mental models in competitor
definition. Academy of Management
Review, 1990, 15, 224–240.
Robbins S. Judge T. A.(2018), Organizational
Behavior: (What's New in Manageme
-nt) 18th Edition.
Meek, J.W., De Ladurantey, J. & Newell,
W.H. (2007). Complex systems,
governance and policy administration
consequences [Practitioner], E:CO, 9
(1-2), pp. 24-36.
Saghravani S., Mortazavi S., Legzian, M.,
Rahimnia F., (2014), "Imposition" of
theory on data or "emergence" of
theory from data: Theorizing in the
humanities by method "Knowledge of
Data Foundation Theory, Research
Journal of Fundamentals of Education,
4 (1), 170-151 (In Persian) .
Servillo, L. A. & Broeck P. V. D. (2012). The
Social Construction of Planning
Systems: A Strategic-Relational
Institutionalist Approach, Planning
Practice and Research, Vol. 27, No. 1,
pp. 41–61.
Shamim Bodhanya (2014). Strategic
enactment: an interpretive approach
to organizational strategy. Problems
and Perspectives in Management,
12(2-1)
Smith ER, Seger CR, Mackie DM. )2007(.
Can emotions be truly group-level?
Evidence regarding four conceptual
criteria. Journal of Personality and
Social Psychology 93: (3), 431-446.
Villa J., Canales, J.I. (2008). Can strategic
planning make strategy more relevant
and build commitment over time? The
case of RACC. Long. Range plan. 41(3),
273-290.
Weick, K.E., Sutcliffe, K.M. & Obstfeld, D.
(2005). Organizing and the process of
sensemaking, Organization Science,
16 (4), pp. 409-421.