1
استاد دانشکده ی مهندسی صنایع ، دانشگاه علم وصنعت
2
دانشجوی دوره ی دکتری مدیریت و اقتصاد فناوری اطلاعات
3
دانشیاردانشکده ی مهندسی صنایع ، دانشگاه علم وصنعت
چکیده
حاکمیت فناوری اطلاعات بخش لاینفک حاکمیت در سازمان است و در بر گیرنده ی مسؤولیت های هیأت مدیره و مدیریت اجرایی سازمان است که شامل رهبری ساختار و فرایندها سازمانی است که تضمین می کند، فناوری اطلاعات از استراتژی ها و اهداف سازمان حمایت می کند و آن ها را توسعه می دهد. به دلیل فراگیر بودن و وابستگی سازمان ها به فناوری اطلاعات، اهمیت اتحاد میان واحدهای فناوری اطلاعات و گرایش استراتژیک کسب و کار افزایش یافته است و این اتحاد هدف اولیه ی حاکمیت فناوری اطلاعات است.در این مطالعه، بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات دو سازمان منتخب از بخش خدمات مالی (بانک پارسیان) و بخش تولیدی(صنایع خودرو سازی سایپا) با استفاده از چار چوب کوبیت[1] اندازه گیری و با یک دیگر مقایسه شد. نتایج نشان می دهد که تفاوتی بین بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات دو بخش وجود دارد و بخش خدمات مالی در مقایسه با بخش تولید در ارتباط با حاکمیت فناوری اطلاعات بالغ تر است. میانگین بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در بانک پارسیان 1.99 و در شرکت سایپا 1.57 است.
غضنفری, مهدی, رئیس صفری, مجتبی, & فتحیان, محمد. (1390). تحلیل و مقایسه بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در دو سازمان منتخب خدمات و تولیدی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 3(6), 103-127.
MLA
مهدی غضنفری; مجتبی رئیس صفری; محمد فتحیان. "تحلیل و مقایسه بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در دو سازمان منتخب خدمات و تولیدی", پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 3, 6, 1390, 103-127.
HARVARD
غضنفری, مهدی, رئیس صفری, مجتبی, فتحیان, محمد. (1390). 'تحلیل و مقایسه بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در دو سازمان منتخب خدمات و تولیدی', پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 3(6), pp. 103-127.
VANCOUVER
غضنفری, مهدی, رئیس صفری, مجتبی, فتحیان, محمد. تحلیل و مقایسه بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در دو سازمان منتخب خدمات و تولیدی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 1390; 3(6): 103-127.