بررسی تاثیر مولفه های فرهنگی بر ساختار شرکت های کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی

نوع مقاله : مدیریت کارآفرینی( مدیریت کسب­‌وکار، فرایندهای کسب­‌وکار، سیاست‌های کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، اکوسیستم کارآفرینی، فضای کسب­‌وکار، مدل‌های کسب­‌وکار، چرخه حیات کسب و کارها، . . . )

نویسندگان

1 گروه مدیریت کار آفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

2 گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس

4 دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران

چکیده

اهداف: امروزه شرکت‌های کوچک و متوسط بخش مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌ و به دلیل تاثیرات مثبت آن، بسیاری از دولت‌ها به دنبال توسعه و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. بنابراین درک مولفه‌های تاثیرگذار بر توسعه این کسب و کارها از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است. در این تحقیق تلاش شد تاثیر مولفه‌های فرهنگی بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی مورد بررسی قرار گیرد.
روش مطالعه: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی بوده‌اند. پرسشنامه‌های این پژوهش میان 39 نفر از مدیران این حوزه توزیع گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد که محیط فرهنگی تاثیر معنی‌داری بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی دارد. همچنین یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که مولفه‌های فاصله از قدرت پایین، فردگرایی، اجتناب از عدم اطمینان پایین، جهت‌گیری بلندمدت و مردگرایی تاثیر مثبتی بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی دارد.
نتیجه گیری: مولفه‌های فرهنگی می‌تواند با تسهیل فرآیندهای کسب‌وکار منجر به توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Cultural Components on the Structure of SMEs in Petrochemical Industry

نویسندگان [English]

  • Meysam Saniefar 1
  • Seyed Reza Salehiamiri 1
  • Mehdi Elyasi 2
  • Mehran Mokhtari Bayekolaie 3
  • Seyed Abdollah Sajadijaghargh 4
1 Entrepreneurship Management Group, School of Management and Economics, Research Sciences Branch, Azad University, Tehran, Iran
2 Technology Management and Entrepreneurship Group, Faculty of Management and accounting, Allameh Tabataba'i University,Tehran,Iran
3 Assistant Professor and Faculty Member of Islamic Azad University, Chalous Branch
4 School of Management and Economics, Research Sciences Branch, Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objectives: Today, Small and Medium-sized Enterprises are an important part of the global economy. Therefore, because of their positive effects on the economy, understanding the components affecting the development of these Enterprises is of great importance and necessity. In this research, an attempt was made to investigate the effect of cultural components on the development of SMEs in the petrochemical industry.
Method: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population of this study was SMEs managers in the petrochemical industry. A Standard Questionnaire of this research were distributed among 39 managers in this field. The validity of the research instrument was calculated using the Confirmatory Factor Analysis model and its reliability was calculated using Cronbach's Alpha. Data analysis was performed using SPSS and SMART PLS software using descriptive statistics and Structural Equation Modeling.
Results: Findings showed that the cultural components has a significant effect on the development of SMEs in the petrochemical industry. The research findings also indicate that the components of distance from low power, individualism, avoiding low uncertainty, long-term orientation and masculinity have a positive effect on the development of small and medium Enterprises in the petrochemical industry.
Conclusion: Cultural components can lead to the development of small and medium Enterprises in the petrochemical industry by facilitating business processes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Components
  • Small and Medium Enterprises
  • Petrochemical Industry
Aggarwal, R., Faccio, M., Guedhami, O., & Kwok, C. C. (2016). Culture and finance: An introduction. Journal of Corporate Finance, 100(41), 466-474.
Ahmadpoor Dariani, M., & Karimi, A. (2020). Entrepreneurship: University Publication Center[in persian]].
Arefi, M., & HajiKhajeloo, S. (2010). Status of cultural environment in the faculties of educational sciences and psychology of Shahid Beheshti University and the University of Tehran based on the four dimensions of the Hofstede model. Journal of Research in Educational Systems, 4(11), 81-95[in persian]].
Bazmi, M., Vahida, F., Ansari, M., & Haghighian, M. (2016). Sociological Evaluation of Organizational Justice and Its Relationship with Organizational Culture in Educational Organizations (Case Study: Employees of Mashhad Education Departments). Social Sciences, 12(1), 45-68[in persian]
De Mooij, M., & Hofstede, G. (2002). Convergence and divergence in consumer behavior: implications for international retailing. Journal of retailing, 78(1), 61-69.
Dimitratos, P., Voudouris, I., Plakoyiannaki, E., & Nakos, G. (2012). International entrepreneurial culture—toward a comprehensive opportunity-based operationalization of  international entrepreneurship. International Business Review, 21(4), 708-721.
Gillespie, K., & Hennessey, H. D. (2010). Global marketing. Cengage Learning. 1-608.
Hofstede, G. (2016). Culture's Consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Collegiate Aviation Review, 34(2), 108.
Hosseini, S., Mojibi, T., MehdiZadeh, A., & Vazifedoost, H. (2019) The role of business development strategies and policies on the performance of small and medium enterprises (SMEs). Economic Strategy Quarterly, 8(29), 155-203 [in persian].
Karimi, S., Bimnez, H., Chizari, M., & Molder, M. (2012). Investigating the effect of environmental and cultural factors on the entrepreneurial intention of agricultural students. Journal of Entrepreneurship Development, 5(3), 105-124[in persian]
Naor, M., Linderman, K., & Schroeder, R. (2010). The globalization of operations in Eastern and Western countries: relationship between national and organizational culture and its impact on manufacturing performance. Operations management, 28(3), 194-205.
Naveh, E., & Erez, M. (2004). Innovation and attention to detail in the quality improvement paradigm. Management Science, 50(11), 1576-1586.
Naghdi, E., Babaie, S., Alipoor, V., & motalaie, F. (2017). Investigating and explaining the relationship between organizational culture based on Hofstede model and dimensions of organizational entrepreneurship. Business Management, 9, 395-414[in persian]
Nazari Sheikhahmad, A. , Soroush,F. , Azkia,M. Sociological Analysis of the Business Cultural Components Impact on Manufacturing-Commercial Performance of Industrial Units (Ardabil Province). Journal of Economic & Developmental Sociology.10(1). 99-129[ in Persian]
Nazem, F., & Allameh, H. (2017). Investigating the relationship between spiritual leadership and organizational culture with empowerment of education staff in Tehran. Educational Management Research, 9(34), 29-46[in persian]
Ndubisi, N. O., Zhai, X. A., & Lai, K. H. (2020). Small and medium manufacturing enterprises and Asia's sustainable economic development. International Journal of Production Economics, 107971.
Russell, R. D. (2014). The impact of national culture on the emergence of entrepreneurship. In USASBE Annual National Conference “Entrepreneurship: The Engine of Global Economic Development”, San-Francisco (pp. 21-24(.
Shi, W., & Veenstra, K. (2020). The Moderating Effect of Cultural Values on the Relationship between Corporate Social Performance and Firm Performance. Journal of Business Ethics, 1-19.
Safari Dashtaki, M., & Salajegheh, S. (2018). Investigating the Relationship between Hofstede Cultural Dimensions and the Formation of Policy Networks in the Iranian Entrepreneurship Public Education System. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 9(36), 1-26[in persian]
World Bank. Small and Medium Enterprises Finance (accessed on 18 November 2020). Available online: https://www.worldbank.org/en/topic/smefinance.
Zeng, S., Meng, X., Zeng, R., Tam, C. M., Tam, V. W. Y., & Jin, T. (2011). How environmental management driving forces affect environmental and economic performance of SMEs : a study in the Northern China district. Journal Of Cleaner Production,, 19(3), 1426-1437.