هدف تحقیق بررسی فرآیند جذب و انتقال دانش در شرکتهای هولدینگ و تأثیر آن بر عملکرد است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق مدیران عالی و میانی ستاد مرکزی و شرکتهای تابعه شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو است. برای گردآوری دادههاازپرسشنامه استفاده شد،که برای روایی سنجی از روایی سازه و تحلیل عاملی تأییدی وبرای پایایی سنجی ازآلفای کرون باخ استفاده شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر وشاخصهای کیفی مدل ساختاری استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که جریان ورودی برجریان خروجی دانش تأثیرندارد. از سوی دیگر، توانایی کارمندان برجریان خروجی دانش تأثیرمنفی دارد؛ به علاوه ظرفیت جذب بر انتقال دانش و عملکرد تأثیر مثبت و معنیداری دارد. اما در عین حال عملکرد انتقال دانش با نقصان مواجه است. خروجیهای برازش مدل حاکی از برازش مطلوب مدل است.باتوجه به یافتههای تحقیق؛ ظرفیت جذب،انتقال دانش وعملکردشرکتهای هولدینگ باتأکیدبررشدسهم بازار،رشدسودآوری ورشدفروش شرکت میتوانندبه عنوان عناصرکلیدی موفقیت شرکتهای هولدینگ محسوب شوند.