1
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه مدیریت، تبریز، ایران
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
چکیده
امروزه در کشورهای مختلف از جمله ایران، مدیرانِ مراکز آموزشی مشتاق به تقویت سیستم تسهیم دانش و مؤلفههای مؤثّر بر آن میباشند. بر همین اساس، هدف این تحقیق، شناسایی روابط مابین مؤلفههای مؤثر در سیستم تسهیم دانش در مراکز آموزشی-پژوهشی و سطحبندی آنها توسط ارائه مدل ارتباطات درونی و نهایتاً، ایجاد دیدی جامعتر از روابط درونی مؤلفهها میباشد. برای تحقّق این هدف از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری بهرهگیری شدهاست. دادهها از طریق پرسشنامهای محقق ساخته و از میان30 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بهعنوان گروه خبرة تحقیق گردآوری شدهاست. از نتایج اصلی پژوهش، مدلی در چهار سطح تاثیر است که در آن مؤلفههای: "ارتباط چهره به چهره افراد در اشتراک دانش اثربخش" و "گشودگی و راحتی ارتباطات میان افراد"، با بالاترین سطح تاثیرپذیری و مؤلفههای: "کانالهای ارتباطی مبتنی بر فناوری اطلاعات برای جمعآوری و اشتراک دانش" و "نظام ارزیابی دانش به اشتراک گذاشته شده، و ارائه پاداش متناسب به آن" که دارای شاخص قدرت هدایت قوی ولی وابستگی ضعیف بودند، بهعنوان زیرساختهای سیستم شناسایی شدهاند. تفسیر مدل روابط مؤلفههای تسهیم دانش بیانگر آن است که از دیدگاه تحلیل سیستمی، برای بهبود روندهای تسهیم دانشی، بایستی اولویت با تقویت مؤلفههایِ بیشتر اثرگذار در سیستم باشد.