3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه سمنان
چکیده
در محیط پیچیده، پویا و بسیار متغیر امروزی، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ استراتژیهایی هستند که بتوانندآنها را در بهبود روز افزون عملکردشان یاری رساند. زیرا در چنین محیط رقابتی شرکتهایی قادر به بقا هستند که ازگردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام نمایند و این موضوع نیاز به نوآوری و کارآفرینی را برای بقای سازمانها اجتنابناپذیر کرده است. با وجود تأکیدی که در مبانینظری مدیریت بر نقش قابلیتهای بازاریابی شده است، الگویی که به صورت یکپارچه تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر روی کارآفرینی سازمانی را در شرکتهای کوچک و متوسط بسنجد، برای شرکتهای کوچک و متوسط اندک است . با توجه به نقش قابلیتهای بازاریابی در افزایش کارآفرینی سازمانی، پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر روی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد . روش انجام پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است . جامعه آماری پژوهش در برگیرنده، کلیه کارکنان شرکت مواد غذایی تهران همبرگر است و ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد . نتایج پژوهش نشان میدهد که کارآفرینیسازمانی در فضای رقابتی کنونی، تحت تأثیر بازارمحوری، قابلیت نوآوری و قابلیت نامتجاری به عنوان قابلیت های بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط است. در این پژوهش قابلیتنوآوری بر ایده پردازی و امکان سنجی ایده، بازارمحوری بر ایده پردازی، امکانسنجی و بهره برداری ازایده وقابلیت نام تجاری بربهره برداری از ایده مؤثر است .